Innovaatiojuna lähti Helsingistä Ouluun, suomen Piilaaksoon, ja palasi Oulussa vierailun jälkeen takaisin Helsinkiin. Matkan aikana oli tarkoitus nostaa Suomi2.0 pöydälle ja tuoda yhteen sosiaalisen median edelläkävijöitä.
Sen sijaan että he olisivat kokoontuneet luentosaliin kuuntelemaan kun yksi puhuu ja muut kuuntelevat tai Twiittaavat tai Qaikuvat, he nousivat samaan junaan jossa voi käydä lähes lukematon määrä erilaisia käytävä- ja vaunukeskusteluja.
Youtuben kautta junassa keskustelivat mm. Kitti Forsgård ja Pauliina Mäkelä.
He keskustelevat sosiaalisen median hyödyntämisen ongelmista ja käyttötavoista erityisesti yritysmaailmassa.
Innovaatiojuna, Energiatalous, Bioenergia, Puu, Biotekniikka, Ympäristö, Laadukas Elämä: Innovaatiojunan oviaukossa: Kitti Forsgård & Pauliina Mäkelä
Tässä poimintoja videolta, hieman soveltaen:
Yritysidentiteetti sosiaalisessa mediassa on äärimmäisen hankala, koska yritys itse ei tee yhtään mitään. (Vaan) Siellä on ne henkilöt jotka tekee. Sun ammatillinen sinä (vapaa-ajan-Sinä) kietoutuu toisiinsa (0:30)Mitä Sosiaalisen median totaalikieltäytyjien tulisi tietää? (3:22)
Ei sun oo pakko sinne mennä mut sun on hyvä tietää mikä se on(sosiaalinen media) koska jos nyt Jenkkilässä autoihin asennetaan Twitter-ominaisuudet. Se on siellä, niin mitä se on hetken päästä.
Sähköposti on tullut eräällä tavalla tiensä päähän. Ihmiset sano et ei mulla oo aikaa tohon (sosiaaliseen mediaan).
Kun mä menin työelämään ihmiset sano et ei mulla oo aikaa sähköpostiin. Ja ne oli ne ihmiset joiden pöydällä oli tälläinen pino sisäpostikuoria.Sähköposti on tullut niin yliarvostetuksi ja ylikäytetyksi että useimmille se ei enää riitä, vaikka se aikoinaan olikin niin mullistava keksintö. Ongelma on se että he eivät pysty auttamaan itseänsä ja näkemään, että sosiaalinen media pystyy keventämään sitä taakkaa jonka 100 sähköpostin selaus päivässä tuottaa. Puhumattakaan kaikista niistä roskaposteista joiden seasta seulotaan jokunen oikeakin sähköposti.
Nyt ne samat ihmiset sanoo et en mä millään ehdi tehdä mitään uutta kun mun INBOXI on täynnä tavaraa. (4:40)
Et nyt sulla on sähköpostissa kaikkee mahdollista, (5:17)
...mutta nyt näillä uusilla kanavilla sä pystyt jäsentelemään toisella tavalla sen...()
Sähköpostin suurimmat ongelmat ovat jäsentelyn hankaluus ja uudelleenkäytettävyyden puute. Sähköpostien lukeminen vie kohtuuttomasti aikaa tai tärkeät sähköpostit hukkuvat massan paljouteen, josta niitä yritetään kalastaa. Uudelleenkäyttöön liittyy myös tietty avoimuus. Monet sähköpostit koskevat useampaa henkilöä yrityksen sisällä, mutta kun tietoja tarvitaan ne on vaikeasti saatavilla sekä näkyvillä, koska ne on sosiaalisen median näkökulmasta "piilotettu" sinne jokaisen omaan sähköpostiarkistoon satojen ja joillakin jopa miljoonien viestien joukkoon.
Sosiaalinen media tekniikkana, ei välttämättä ole muuta kuin yksi askel eteenpäin sähköpostista. Se ei automaattisesti ratkaise kaikkia ongelmia joita sähköpostin käytössä ilmenee. Se tuo uusia mahdollisuuksia yhteydenpitoon, mutta samalla tulee uusia ongelmia jotka pitää nostaa pöydälle ja ratkaista uuden median käytössä.
Kumpi on sinulle tärkeämpi sähköposti vai uudemmat sosiaalinen median välineet?
Mitä välineitä sinä käytät yhteydenpitoon?
Kerro se komenteissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti